In juli 2021 beginnen verzekeraars met het afhandelen van materiële schade aan personenauto’s van hun eigen (WA-verzekerde) klanten, waarbij de tegenpartij aansprakelijk is. De directe autoverzekering is daarmee een feit. Maar wat houdt het eigenlijk precies in?
Wanneer u een personenauto heeft verzekerd en betrokken raakt bij een schade met een ander motorvoertuig waarvan de bestuurder aansprakelijk is, zult u uw schade moeten verhalen bij de verzekeraar van deze bestuurder. De meeste mensen verwachten hun schade gewoon te kunnen melden bij hun eigen verzekeraar. Het kan daarom een gedoe zijn en ergernis opleveren wanneer zij hun schade toch elders blijken te moeten melden. Met de directe autoverzekering is dit probleem opgelost.
Met de directe autoverzekering heeft de klant de mogelijkheid de WA-schade te melden bij zijn eigen verzekeraar. De verzekeraars zullen onderling de schade verhalen. De klant heeft hier een aantal voordelen bij:
De routes om schade te verhalen moeten vindbaar en begaanbaar zijn. De verzekeraar moet de klant bij de schademelding direct wijzen op het feit dat de schade ook rechtstreeks geclaimd kan worden bij de eigen verzekeraar of de verzekeraar van de tegenpartij. Keuzevrijheid voor de klant blijft een belangrijk uitgangspunt.